Marketing – co to takiego?

Specjaliści od marketingu internetowego stosują liczne hasła, m.in. copywriting, SEO, pozycjonowanie, content marketing, wideo itd. Wielu z nas nie tylko nie wie, co oznaczają te pojęcia, ale też sam „marketing”. Wyjaśniamy poniżej.

W zasadzie nie musisz wiedzieć, dlaczego warto inwestować w marketing w Internecie, ale dobrze to wiedzieć, aby móc zaufać specjaliście. A przede wszystkim – aby wybrać go właściwie. Marketing to proces pozwalający na wymianę i oferowanie produktów lub usług o danej wartości.

Co to jest marketing?
To przemyślana strategia działań, których celem są określone efekty, np. dotarcie i pozyskanie potencjalnych klientów, a zatem i zysków. Stosuje się wiele narzędzi, które pomagają w realizacji strategii. Marketing to jednak nie tylko promocja, gdyż marketing obejmuje też inne działania, np. komunikację i znajomość rynku, analiza działań i sprzedaży, reagowanie w razie konieczności, przygotowanie i wdrażanie konkretnych strategii itd.

Co to jest marketing internetowy, czyli e-marketing?
Powyżej przytoczyliśmy ogólną definicję marketingu, a zatem pora omówić tzw. e-marketing. Marketing internetowy to jedna gałęzi marketingu. Dodajmy, że bardzo dynamicznie się rozwijająca za sprawą Internetu, jego coraz większej dostępności i popularności. Mało która firma nie prowadzi działalności także – lub już jedynie – online. W ten sposób można znaleźć potencjalnych klientów.

Co to jednak oznacza w praktyce?
Są to różne działania, które pomagają nam opracować konkretną strategię, aby zwiększyć sprzedaż produktu lub usług, wprowadzić jakąś nowość na rynek i zapewnić jej sprzedaż i popularność poprzez odpowiednią promocję, a także zbudować wizerunek marki.

Dzięki prowadzonym czynnościom produkt, usługa czy działalność klienta jest bardziej widoczna w Internecie. Na przykład działania SEO sprawiają, że strona internetowa jest coraz lepiej pozycjonowana. Marketing internetowy polega też na nawiązaniu i utrwalaniu więzi między marką a klientem, czyli odbiorcą. Zresztą rola tego drugiego jest naprawdę ważna, gdyż nie pozostaje on bierny – może sam nawiązywać relacje, pytać, odpowiadać, wyrażać opinię itd.

Jakie są korzyści marketingu internetowego?
Marketing internetowy oznacza wiele korzyści, które można wymienić niemal jednym tchem – to na przykład docieranie do klientów niezależnie od pory dnia lub nocy (przez 24h), dostosowanie prowadzonych działań do konkretnych odbiorców, czyli tzw. grupy docelowej, nawiązanie trwałego kontaktu ze stałymi i potencjalnymi klientami, możliwość sprawdzenia skuteczności naszych działań i stosowanych metod, zbieranie wiedzy o grupie docelowej, tworzenie spersonalizowanych treści i ofert, budowa wizerunku marki itd.

Kluczowy jest dobór odpowiednich narzędzi, a wybór jest naprawdę spory – warto jednak zlecić to specjaliście. To m.in. remarketing, wideo marketing, content marketing, reklama Google AdWords, SEO i pozycjonowanie stron, marketing, blogi itd.

(KKw / Fot. Pixabay/cc0)